-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32118 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

چرا خداوند شيطان را آفريد و او چگونه داخل بهشت شد؟

خداي مهربان انسان را آفريد تا با اختيار خود به كمال برسد، ولي گروهي از انسانها از اين توانايي استفاده نميكنند و راه كمال را نميپيمايند و به جاي آن در مسير بدبختي حركت ميكنند. گروه جنيان (كه شيطان از آنها است) نيز آفريده شدند تا خدا را عبادت كنند و بدين وسيله به كمال برسند.

خدا ميفرمايد: جن و انس را نيافريدم جز براي اين كه عبادتم كنند (و از اين طريق به قرب الهي و به كمال برسند).(2)

خداوند شيطان را اغواگر، منحرف و بدبخت نيافريد، بلكه وي را بر فطرت پاك خلق كرد. شيطان سالها همنشين فرشتگان بود و به فرمايش امير مؤمنان(ع) شش هزار سال خدا را عبادت كرد،(3) ولي بعد كه موقع آزمايش و امتحان رسيد (كه در مورد همه انسانها و جنيان صورت ميگيرد) نتوانست از امتحان سرافراز بيرون آيد و تكبر ورزيد و به آدم(ع) سجده نكرد و بناي طغيان و سركشي گذاشت و رانده درگاه الهي گرديد.

ورود شيطان به بهشت:

بهشت به معناي باغ و بوستان و هر جاي خرم و زيبا به كار ميرود و جايي كه آدم و حوا قرار داشتند، بهشت اصلي نبود، بلكه يكي از باغهاي پرنعمت و روح افزاي يكي از مناطق سرسبز زمين بود، زيرا بهشت موعود قيامت، نعمت جاوداني است و بيرون رفتن از آن ممكن نيست. نيز در آن بهشت براي ابليس آلوده و بي ايمان، راهي و جايي نخواهد بود.(4)

در بعضي روايات به اين موضوع تصريح شده است، از جمله يكي از روايات ميگويد: از امام صادق(ع) راجع به بهشت آدم پرسيدم، حضرت فرمود: باغي از باغهاي دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن ميتابيد، و اگر بهشت جاودان بود، هرگز آدم از آن بيرون رانده نميشد.(5)

پس شيطان به باغ دنيايي كه آدم و حوا در آن بودند، وارد شد، نه به بهشت موعود.

پي نوشتها:

1. كهف (18) آيه 50.

2. ذاريات (51) آيه 56.

3. نهج البلاغه، خطبه 234.

4. ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 1، ص 186.

5. تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 62.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.